Motorizace Opel Vectra C

Tento článek nabízí přehled všech motorizací nabízených v automobilu Opel Vectra C. Jeho cílem je nejen přinést pokud možno kompletní přehled motorizací, ale také na jednom místě sdružit informace a zkušenosti, které web výrobce neuvádí. Jako takový by měl pomoci zorientovat se v nabídce a při výběru ojetiny si vybrat vhodnou a spolehlivou pohonnou jednotku.

Článek je rozdělen do dvou hlavních sekcí: naftové motory a benzinové motory. Motory z obou skupin se mezi sebou liší, a to hned z několika pohledů: obecně platí, že naftové jsou vhodné spíš pro delší trasy, mají nižší spotřebu, ale v případě Vectry považuji za důležité zmínit také dynamiku jízdy. Maxima točivého momentu se u použitých naftových motorů pohybují v rozmezí 280-400 Nm, zatímco u benzinových v rozmezí 170-350 Nm. V těch nejběžnějších motorizacích (diesel 1.9 CDTI 110 kW a benzin 1.8) porovnáváme hodnoty 320 Nm a cca 170 Nm, což je rozdíl poměrně veliký a s danou hmotností vozu má značný vliv právě na dynamiku jízdy. Navíc u benzinového získáte maximální hodnotu až při vyšších otáčkách, takže potřebná síla není hned k dispozici. Toto je třeba při výběru vhodné motorizace brát v úvahu a po slabších benzinových sahat jen v případě, že jste klidný řidič.

Naftové motory

Označení Typ Výkon Moment Spotřeba Výrobce Výroba
1.9 CDTI 8v Z19DT (též Z19DTL) 74 kW 260 Nm  5,9 Fiat
1.9 CDTI 8v Z19DT 88 kW 280 Nm 6,4 Fiat 7/04 – 8/08
1.9 CDTI 16v Z19DTH (Z19DTJ) 88 kW 280 Nm 6,4 Fiat
1.9 CDTI 16v Z19DTH 110 kW 320 Nm 6,6 Fiat 7/04 – 8/08
2.0 DTi  Y20DTH 74 kW  230 Nm 5,9 Opel 10/03 – 11/04
2.2 DTi Y22DTR 92 kW  280 Nm 6,6 Opel 10/03 – 11/04
3.0 V6 CDTI  Y30DT 130 kW  370 Nm 8,6 Isuzu 10/03 – 6/05
3.0 V6 CDTI Z30DT  135 kW 400 Nm 7,4 Isuzu 7/05 – 8/08

1.9 CDTI 8v

8-ventilovou verzi snadno poznáte: otevřete-li kapotu, plnící víčko oleje se nachází u této varianty vlevo. Ze zkušeností majitelů se zdá, že jde o nejspolehlivější naftovou motorizaci vůbec. Standardně byl vyráběn s výkonem 88 kW. Do menších vozů se vyráběla též řídící jednotka, která z téhož motoru generovala 74 kW a pokud se nepletu, dostala se i do několika málo Vecter.

1.9 CDTI 16v

16-ventilová verze má po otevření kapoty plnící víčko oleje vpravo. Z počátku výroby prý v továrně podcenili poptávku po 88 kW (tedy 8-ventilové) verzi. Výrobní linky byly dimenzovány na vyšší produkci 16-ventilů a aby uspokojili poptávku, nezbylo jim prý nic jiného než původně 110 kW verzi softwarově upravit na 88 kW. Tento motor tedy najdete běžně ve dvou výkonových variantách: 88 kW a obvyklejší 110 kW.

Významným milníkem ve výrobě tohoto motoru byl rok 2007. Zatímco starší verze mívaly problematické vířivé klapky sání (často spojené se zanášením EGR ventilu), tento neduh byl od 28.02.2007, počínaje číslem motoru Z19DTH17228334 odstraněn. Od této chvíle lze označit motory za velmi spolehlivé a povedené.

Podobně jako 8-ventilová verze, jde o motor z továrny Fiatu, používaný v mnoha dalších vozech (Alfa Romeo, Fiat, Saab, …), což usnadňuje jeho případné opravy.

2.0 DTi

S těmito motory Opel Vectra začínala, ale osazovala je jen zhruba první rok výroby. Neukázaly se totiž jako příliš spolehlivé. Důvodem je použití čerpadla Bosch VP44, které bylo až příliš často poruchové. Ve Vectře je navíc použita verze PSG 16,  u které je prý problém nahrát do řídicí jednotky kompenzaci, což je při jeho repasi třeba. Tyto motory byly poměrně dobře odhlučněné a měly spolehlivý rozvodový řetěz.

2.2 DTi

Jde o velmi podobný model 2.0 DTi. Liší se v objemu a navíc má proměnné turbo. Trpí ovšem stejným problémem jako předchozí model 2.0 DTi.

3.0 CDTI

Uvádí se, že toto byl vůbec nejnešťastnější dieselový motor osazovaný do Opel Vectra C. Důvodů je více, takže stačí trochu prohledat internet a přesvědčíte se sami.

Benzinové motory

Označení Typ Výkon Moment Spotřeba Poznámky Výroba
1.6 Twinport Z16XEP  77 kW 7/06 – 8/08
1.8 Z18XE 90 kW 8,0 10/03 – 10/05
1.8 Z18XER 103 kW 7,9 11/05 – 8/08
2.0 Turbo Z20NET 129 kW 9,0 Saab 10/03 – 8/08
2.2 Z22SE 108 kW 9,2 Holden
2.2 Direct Z22YH 114 kW 220 Nm 8,9 Holden 10/03 – 8/08
2.8 V6 Turbo Z28NEL  169 kW 10,3 Holden 7/05 – 10/06
2.8 V6 Turbo Z28NET 184 kW 10,0 Holden 11/06 – 8/08
2.8 V6 Turbo Z28NET 188 kW (- /06)
206 kW 7/06 –
10,9 Holden 11/05 – 8/08
3.2 V6 Y32SE 155 kW 300 Nm 10,7 10/03 – 6/05

1.6

V praxi ne příliš častá varianta, ale výrobce jí zmiňuje, tudíž zřejmě se do Vectry skutečně osazoval. Obávám se ale, že pro Vectru jde až o příliš slabý motor.

1.8 90 kW

Označován jako spolehlivý, ale pro Vectru stále ještě poměrně slabý.

1.8 103 kW

Spolehlivá, ale stále ještě poměrně slabá varianta.

2.0 Turbo

Toto je kladně hodnocený model. Má 6 stupňovou převodovku, což může mít pozitivní vliv na spotřebu.

2.2

Tento model byl postižen též závadou na rozvodech. Rozvodový řetěz se často trhal. Pokud tato závada není včas odhalena, může to mít fatální důsledky. Často je uváděna také vysoká spotřeba oleje.

2.2 Direct

Na konci roku 2003 byl původní 2.2 přepracován a vznikl 2.2. s označením direct. Byly odstraněny zmíněné problémy a měl i o něco vyšší výkon. Montoval se též do modelu Signum. Varovat je ale třeba ty, kteří by plánovali přestavbu na LPG: podle dostupných informací je to u tohoto motoru problematické.

2.8 V6 Turbo

Jde o velice povedený motor, který najdete nejen ve Vectrách, ale i v nastupující Insignii.

3.2 V6

O tomto modelu se často uvádí, že měl choulostivý rozvodový řemen, který je třeba měnit po každých 60 – 90 tis. km.

Zdroje:

http://www.opel-infos.de/modelle/vectra_ccar.html
http://www.autohit.cz/testy/38533-opel-vectra-c
http://www.tipcars.com/magazin-opel-vectra-a-astra-vybirame-nejlepsi-motorizaci-5204.html
http://www.tipcars.com/magazin-jaky-zvolit-sestivalec-pro-opel-vectra-c-5253.html

Komentáře jsou vypnuty.